loptrana

Vill du också börja träna löpning?

Jag har fått en fråga om lite tips från en kund som har ganska dålig kondis och vill komma igång med löpträning. Tänkte att jag skulle dela med mig av mina tips ifall du är i samma situation!

  1. Fas 1: Vi börjar första veckan försiktigt med 1-2 träningspass per vecka under 2-4 veckor. Du kan börja med att gå i snabb takt och låt pulsen stiga så att du känner att kroppen arbetar. Leder och kroppen måste vänja sig. Börja med max 30 minuter/pass.
  2. Fas 2: När du känner att du börjar komma in i det lite mer, utöka träningstiden med 15 minuter och kör 3 pass i veckan under 2-3 veckor. Nu kan du växla mellan långsam och snabb gång. Om pulsen blir för hög, kan du lugna ner och sedan börjar om.
  3. Fas 3: Sänk träningspassen till 30 minuter igen, men öka takten i dina löpsteg och fortsätt med 3 träningspass i veckan. Du kommer att känna att andningen blir väldigt intensiv, men det är helt normalt. Sakta ner och vänta på att hitta rätt takt i andningen och börja om. Du kommer nu att känna att du blir starkare och snabbare för varje vecka som går. Hitta en nivå som passar dig och fortsätt i den stilen, det viktiga är inte att det går snabbt, utan att man kommer ut över huvud taget!

Lycka till med ditt nya liv!
Olli