lunchpromenad

Lunchpromenad i vintersolen

När hösten och vintern gör sig påminda och det blir kallt, blött och ruggigt ute är det lätt att man prioriterar soffmys inne i värmen i stället för att ge sig ut och motionera. Visst kan det kännas motigt att lämna soffan för att ge sig ut i regn och rusk i kvällsmörkret, men det behöver man ju inte! Det är här vår lunchpromenad kommer in i bilden.

Du behöver ingen särskild utrustning eller särskilda kläder och du kan promenera var som helst; både i sta’n och ute i naturen. Du gör det mitt på dagen när du ändå har en stund ledigt. Och när det är såhär fint väder som det är i Stockholm idag så är det ju ännu lättare att ta sig ut.

En lunchpromenad ger mer än du tror

En snabb promenad på lunchen ger mycket mer än du tror för din hälsa:

 

  • D-vitamin

    Du kommer ut i dagsljuset och får lite påfyllning av D-vitamin.

  • Energi

    Du får frisk luft som gör att du kvicknar till och får energi inför eftermiddagen.

  • Motion

    Du ökar pulsen och får en dos motion.

Om du gör det till en vana att ta en lunchpromenad på 20 minuter varje vardag har du raskt fått ihop 100 av de 150 rekommenderade minuterna motion per vecka. Lägger du sedan till en längre promenad på helgen eller något träningspass inomhus så kommer du snabbt upp i minst 150 minuters motion vilket är vad WHO rekommenderar.

Länge leve lunchpromenaden! 🙂