Det närmar sig SPORTLOV!

Snart är det sportlov!:)

Årets bästa semester om ni frågar mig. Sportlovet ligger lite lagom långt efter julledigheten så att dagarna hunnit bli lite längre och solen lite varmare. Eftersom hela vår familj åker skidor/snowboard så är det ett perfekt tillfälle att umgås och röra på oss ute. Att man dessutom blir extra hungrig efter aktiva dagar i snön och kan njuta av att laga mat och äta tillsammans i lugn och ro gör inte det hela sämre.

Skidåkning kräver en hel del muskelkraft så för att förbereda sig och orka några åk till i backarna är det bra att träna lite extra styrka innan det bär av mot fjällen. Några tips på bra övningar se ni här nedanför.

  1. Benböj – den perfekta övningen för att träna lår och rumpa (som ju används en hel del när man åker skidor). Sätt dig som när du sätter dig på en stol och tänk på att hålla upp bröstet så att du inte fäller överkroppen framåt.

  2. Utfallssteg – för att träna baksida lår. Ta ett stort kliv bakåt och böj i knäna, ca 90⁰ vinkel i knäleden. Även här ska bröstet hållas upp så att du inte fäller kroppen.

  3. Rygglyft – även ryggmusklerna används när man åker utför. Tänk på att hålla nacken rak genom att titt snett framåt/nedåt

  4. Plankan – för att få en stark och stabil bål som hjälper dig att hålla balansen i backen. Se till att varken svanka eller kuta med ryggen utan kroppen ska vara just som en planka.

Kör 3 omgångar med 15 repetitioner av övning 1-4 och 30-60 sekunder planka minst varannan dag fram till sportlovet så kommer skidåkningen att gå som en dans.

Ha det kul i skidbacken och glöm inte hjälmen!

Inger