krossade linfrön

Viktig information om krossade linfrön

Det har säkert inte undgått någon att det pratats om krossade linfrön till höger och vänster i media under de senaste dagarna. 

Eftersom jag skrev ett recept på granola/müsli i förra veckan vill jag förtydliga lite om linfrön. I samband med denna debatt så la en väldigt påläst hälsodebattör/näringsfysiolog vid namn David Johnsson upp ett uttalande på sin Facebook där det stod så här:

När blev det en nyhet att linfrön innehåller ämnen som bildar blåsyra? Det har vi vetat i ett par hundra år. Cyanid i annat än ytterst små mängder är inte så bra för hälsan, knappast en nyhet. Men för ett år sedan verkar nyheten ha nått SLV och efter hätsk debatt i TV töms nu butikshyllorna i sedvanligt hälsopanik-beteende. För den intresserade finns det ordentliga mängder cyanogena glykosider även i bambuskott (ofta flera gånger mer än i linfrön – mellan 100 och 8000 mg/kg jämfört med mellan 360 och 390 mg/kg i linfrön). Äppelkärnor innehåller ungefär dubbelt så mycket som linfrön gör och lima-bönor innehåller innan tillagning skyhöga nivåer.

Efter det inlägget fick han en fråga från en läsare angående just hemmagjord granola innehållande linfrön. Då svarade han:

Har du värmt granolan i ugnen? I så fall ångar det mesta bort, när cyanväte har kontakt med luft diffunderar det snabbt bort som gas.

Jag tog därför kontakt med David och frågade om jag fick skriva ett blogginlägg och citera honom i det han skrivit för att ni som läser den här bloggen ska få ta del av den viktiga informationen, och med gott samvete kan prova på att göra er egen granola, även med linfrön. 🙂