sitta

Så får du en bra sittställning!

För ett litet tag sedan tjatade jag om vikten av pauser, kommer ni ihåg? Annars ta gärna en titt här!

Idag kommer tips hur du som har ett stillasittande jobb kan sitta, mellan pauserna.

I min vsittstallningannaardag…

…är jag på många olika arbetsplatser med olika förutsättningar till en bra ergonomisk arbetsställning. Just nu, till exempel sitter jag i ett kombinerat frisör/fotvårdsrum på Liljegården i Örsundsbro. Vid ett första ögonkast ser arbetsplatsen inte optimal ut, men den fungerar faktiskt riktigt väl, för min längd. Jag kan enkelt flytta stolen vid behov eftersom den har hjul, och båda fötterna har kontakt med golvet. I den här stolen får jag lov att sitta upprätt utan att luta ryggen, eftersom ryggstödet är lågt och stolen lite halkig. Annars kan det för många vara skönt med stöd för ländryggen. Jag får plats med underarmarna på bordet så jag slipper spänna axlarna. Eftersom jag har en bärbar dator när jag är ute på uppdrag, kommer bildskärmen för lågt vilket på sikt kan vara sämre för nacken (rörelsepauser = viktigt!) men det är ändå okej eftersom jag mer än halva tiden roterar stolen och pratar med deltagaren som har hälsosamtal, dvs ögonkontakt, naturlig hållning.

helbildsittstallningPå mitt kontor…

…har jag annars separat bildskärm, mus och tangentbord, som jag kopplar till datorn för att komma undan det här problemet och få bättre plats med händerna än ett mindre tangentbord.

 

 

 

 

 

 

6 tips för att hitta en bra sittställning:

  • Justera höjden

    Börja med att justera höjden på stolen – fötterna i golvet, sittdelen gärna lätt framåtlutad (om du inte glider)

  • 90 grader

    Ändra sedan höjden på skrivbordet – armbågsleden i ca 90 grader, axlarna sänkta

  • Nära

    Stöd för underarmar/handleder – kom in nära bordet med kroppen

  • Bildskärmen i ögonhöjd

    Försök få tag i en extra skärm om du har bärbar dator

  • Favoritprylarna

    Placera saker du använder ofta så nära så du inte behöver lyfta armbågen. Saker som används mer sällan kan stå längre bort

  • Variera sittställningen

    Växla sitt/stå, och variera gärna med att sitta på pilatesboll eller pall istället för stolen ibland

Den optimala sittställningen varierar ju från person till person, beroende på längd, kroppens förutsättningar/skador och eget tycke och smak. Du får helt enkelt prova dig fram, känn efter vad som passar dig men testa gärna de här 6 tipsen. Viktigast att hålla koll på är dina axlar och nacke, eftersom det är där vi ser flest överansträngningar och skador från datorarbete… Notera också hur du ändrar sittställning vid stresspåslag…

Att ha en lite sämre ergonomisk sittställning ibland är ingen fara, kan till och med vara bra att variera sig så man inte stelnar. Det viktiga är att merparten av arbetstimmarna sker utan onödiga spänningar eller snedbelastningar. Kan du dessutom stå och jobba så är det ännu bättre, variera dig ofta!

Har du några frågor till oss hälsoutvecklare? Tveka inte att kontakta oss så försöker vi hjälpa till! Kanske fråga nu?:)