nybörjaryoga

Nybörjaryoga del 1

Har du funderat på att testa yoga men inte kommit iväg på någon klass?

Här kommer lite tips och hemmaövningar i två delar (andra delen kommer inom kort):

Många olika träningskedjor har yogapass som passar de flesta där du kan utmana kroppen så mycket eller lite du själv vill. Står det bara Yoga på schemat är det oftast en mix av fysisk yoga och lugnare moment som andningsövningar. Nästan alla yogapass avslutas med avslappning eller meditation. Kallas det Yinyoga är det ett mycket lugnt pass med stretch i fokus och kallas det Ashtanga, Hatha eller Poweryoga blir det tuffare övningar. På vissa ställen finns även Bikramyoga som utförs i ca 40 graders värme.

Centralt i all yoga är att du har fokus här och nu. Du tar kontroll över dina tankar, känslor och kropp genom medvetna rörelser och medveten andning. I början blir det kanske mer fokus på att klara av de olika positionerna och andningen kommer ofta lite i andra hand. Därför rekommenderar jag att du börjar och slutar varje yogapass med ett par minuters medveten andning och ger dig själv en chans att samla tankarna.

Här kommer ett förslag på en bra andningsövning:

Sitt med benen i kors eller på knä, låt händerna vila mot knäna
Sitt med en rak rygg och lång nacke, blunda gärna
Andas naturligt genom näsan

Notera känslan i kroppen och hur andetaget känns
Fortsätt några andetag och känn vilka muskler som är spända och vilka som är avslappnade
Låt luften komma djupare ner i lungor och mot magen

Känn att bröstkorgen vidgar sig på inandning, och drar ihop sig på utandning
När du andas in, följer magen med utåt och framåt
När du andas ut, följer magen med in mot ryggraden

Hitta ett lugnt tempo med mycket luft per andetag
Låt inandningen och utandningen ta lika lång tid,
Notera även pauserna som uppstår mellan in och utandning

När det kommer en tanke – notera den men låt den passera
Flytta tillbaka ditt fokus till känslan i kroppen
Och till dina lugna, djupa andetag som fyller kroppen med ny energi

Fortsätt tills du känner att du är fokuserad och avslappnad. Ibland räcker det med någon minut och ibland behövs längre tid!