motion

Motion och frisk luft

Såhär i semestertider vill jag passa på att slå ett slag för motion ute i naturen. Efter bara 5 minuters promenad i naturen sänks både puls, blodtryck och nivån av stresshormon, något som inte händer på samma sätt vid en promenad i stadsmiljö. Det är något särskilt avstressande med vajande träd, vindens susande i gräset och solens strålar som letar sig ner genom lövverket eller vågornas kluckande mot en strand.

Motion i vardagen

Motion behöver inte bara innebära stenhårda tabata-pass eller intervallträning inför någon swimrun-tävling. Så fort du rör dig så mycket att du får upp flåset lite förbättrar du konditionen – ta cykeln i stället för bilen, ta en kvällspromenad i den ljumma, ljusa sommarkvällen och tanka vackra vyer och fågelsång, njut av en simtur i sjön eller havet.

Lek med barnen och hitta rörelseglädjen igen – skutta runt i skogen, gå balansgång på en stock, klättra upp och ner på stenar, kryp under grenar. I naturen får hela kroppen träning. Varför inte göra en egen hinderbana och utmana familjen, grannarna, vännerna m.fl. innan grillandet tar vid. 😉

Goda motionsvanor

Passa på att skaffa dig bra motionsvanor under semestern när vädret är vänligt och de flesta har mer fri tid att göra vad man vill. Och du, låt både hjärnan och mobilen vila när du går på skogspromenad!

Ha nu en riktigt skön semester!
Inger