mättnad - kalorier

Hunger och två olika sorters mättnad

Som hälsoutvecklare får jag oftast höra påstående som:

  • ”Jag skulle gärna vilja gå ner i vikt, men jag tycker inte det är värt att vara hungrig varje dag för att vara smal”
  • ”Jag tycker det är viktigare att maten är god än att den är nyttig”
  • ”Att svälta och gå på dieter är inte min grej”
  • ”Jag tränar inte, så jag behöver inte äta nyttig mat”
  • ”Jag tycker om mat för mycket för att låta bli den”

Listan kring sådana påståenden kan göras lång.

Mättnad är centralt

Aptit och mättnad är någonting som är en central och viktig roll för en bra energibalans i kroppen. Vi människor är i grunden skapta för att klara av att reglera dessa två faktorer, men någonstans på vägen verkar synen på mat ha förändrats. Utbudet på mat som vi kan få tag på i dagens samhälle har förändrats drastiskt de senaste årtiondena, vilket inte har förenklat saken. Jag skulle vilja lyfta fram en viktig faktor nämligen att mat har olika energidensitet och mättnadskänsla.

Men tänk om jag skulle berätta för dig att du inte behöver vara hungrig för att ”gå ner i vikt” eller hitta en balanserad vikt. Skulle inte det vara skönt? Tänk om det egentligen handlar om att hitta en energibalans mellan hur mycket du rör på dig och hur mycket som du stoppar i dig.

Olika mängd mat – samma mängd kalorier

Utan att grotta ner mig för mycket i näringslära så tänkte jag använda mig utav två matbilder från en dags matkonsumtion som innehåller lika många kalorier. Båda matbilderna innehåller 1575 kcal. (Bilderna är lånade från Penn state Food Lab, United Kingdom)

mättnad

Bilden till höger visar hur en vanlig dag för mig skulle kunna se ut om jag inte tränar. Denna mat ger mig bra med näring hela dagen och jag slipper vara hungrig. Det är mat som är rik på protein, långsamma kolhydrater, nyttiga fetter, frukt och grönt och vatten. Väljer jag istället att äta vad som syns på bilden till vänster, kommer mitt blodsocker sticka i höjden i början av måltiderna och jag kommer bli mätt tillfälligt och känna sug efter mer mat efter en stund.

Jag påstår inte att det är alltid så lätt att ha koll på detta. Men jag hoppas att dessa två matbilder kan väcka en och annan tankeställare.