fredagsmys

Äntligen fredagsmys!?

Idag är det fredag och för många innebär det fredagsmys, men påverkar fredagsmys din hälsa på något sätt?

Enligt Wikipedia så betyder just ordet fredagsmys följande:

”Fredagsmys är aktiviteter där familj eller vänner samlas på fredagskvällen för att markera arbetsveckans slut och ladda upp tillsammans inför helgen. Aktiviteter under fredagsmyset varierar exempelvis mellan barnfamiljer och äldre. Enligt etnologen Charlotte Hagström vid Lunds universitet är den gemensamma nämnaren att maten är förhållandevis lättlagad. Hon menar att fredagsmyset blivit en modern rit, något som barnen har lätt att ta åt sig av och känna sig delaktiga i.”

Fördelar och nackdelar:

”Fredagsmyset kan enligt barnpsykologen Elisabeth Cleve lindra stress. Samtidigt menar flera dietister och näringsfysiologen Agneta Sjöberg att osund kost och dryck under fredagsmyset kan bidra till ökning av diabetes och övervikt i samhället, inte minst bland barnen. De anser att främst läskedrycker och chips bör undvikas och ersättas med hälsosammare tilltugg och drycker, exempelvis grönsaker, nötter, oliver, ostar och vatten.”

Men glöm inte – fredagsfys före fredagsmys!

När du tränar innan du myser i soffan är det större chans att du verkligen njuter av att unna dig lite tilltugg! Personligen så äter jag också mindre godis eller chips om jag tränat först, det är som att hjärnan redan fått belöning och måbra-hormonerna redan har kickat igång, utan att jag behöver mängder med socker. Och vem vill sabba ett träningspass med 1 kg godis eller chips? Nej, då blir det automatiskt lite nyttigare alternativ, eller i alla fall mindre mängd av det onyttiga…

Hinner du inte med ett helt träningspass så kör lite snabbträning hemma innan du hoppar in i duschen eller tar ett skönt bad. Tex. någon av de olika 7-minutersapparna, tabata 1-3 rundor (kolla tex youtube för inspiration) eller gå en snabb promenad!

Se upp med:

  • Chips
  • Godis
  • Läsk
  • Alkohol
  • Glass
  • Kakor/fika

Välj gärna istället:

  • Nyttig glass: Hallonsorbet
  • Popcorn
  • Nötter (helst naturella eller torrostade)
  • Torkad frukt, tex fikon, aprikoser, kokos
  • Grönsaker med dipp (gärna guacamole, salsa eller kvargdipp; naturell kvarg, pressad vitlök, hackade örter, ev. riven gurka, salt och peppar)
  • Fruktsallad med sockerfri vaniljkvarg
  • Proteinpudding (jag har testat choklad och vanilj men gillade choklad bäst 🙂 )
  • Nyttiga chokladbollar

Vill även passa på och önska dig ett riktigt trevligt fredagsmys (och fys) och en trevlig helg!
Anna