sömn

Bättre sömn – hur gör man?

Sommaren är äntligen här vilket är superhärligt! Dock är det många som får svårt att sova när det blir ljusare ute och varmt i sovrummet, därför har jag plockat fram några tips som kan leda till bättre sömn!

7 tips för bättre sömn:

  1. Använd sängen till att sova i, inget annat.
  2. Ansträng kroppen så att du känner dig fysiskt trött. Du behöver nödvändigtvis inte gå till gymmet, en promenad fungerar också. Den trötthet man känner av att sitta framför datorn hela dagarna får en att gå upp i varv. Därför är det viktigt att även kroppen får arbeta. Du kommer att kunna slappna av bättre.
  3. Sov i ett svalt och mörkt rum. Kroppstemperaturen går ner under natten och ljus stimulerar melatonin, ett hormon som stör dygnsrytmen.
  4. Gå och lägg dig vid samma tidpunkt varje kväll, och gå upp vid samma klockslag varje morgon. Då hittar kroppen en rytm, vilket är bra för sömnen.
  5. Lägg dig inte hungrig. Hunger gör att man får ett stresspåslag och vaknar. Men tänk på vad du äter, välj gärna fett och protein när du äter på kvällen.
  6. Varva ner innan du lägger dig. Hitta ett sätt att komma till ro. Läs en bok och släck ner. Det är inte bra att träna för sent eller att springa upp och ner till tvättstugan hela kvällen, det håller hjärnan på högvarv och du får svårt att somna.
  7. Drick inte innan du lägger dig.

Hoppas dessa tips hjälper er att få bättre sömn!
Cissi